Rabu, 20 Mei 2009

Cerita Teladan

CERITA TELADAN

Definisi :

Cerita teladan ialah sejenis cerita rakyat dalam kesuasateraan rakyat / sastera lisan. Cerita yang mengisahkan tentang golongan rakyat biasa yang mengetengahkan gagasan bahawa watak yang baik itu akhirnya akan mendapat pembelaan, sebaliknya watak yang jahat akan mendapat pembalasan yang setimpal dengan perbuatan yang dilakukan oleh mereka.

Ciri-ciri Cerita Teladan

a. Berlatarkan rakyat biasa dan alam nyata.
Dalam cerita Bawang Putih Bawang Merah (BPBM) mengisahkan tentang rakyat biasa iaitu watak Pak Ali, isteri-isterinya Mak Labu dan Mak Kundur serta dua orang anaknya iaitu Bawang Putih dan Bawang Merah. Berlatarkan sebuah podok di pinggir hutan.

b. Unsur kebetulan memainkan peranan penting dalam cerita, terutama sebagai titik perubahan watak utama
Dalam cerita BPBM, Datuk Hulubalang dan Datuk Panglima tersua dengan Bawang Merah. Mereka tertarik dengan kecantikan BM dan tertawan dengan kemerduan suara BM. Pada waktu itu kebetulan BM sedang bergurindam dan berbuai di pohon beringin. Peristiwa itu merupakan titik perubahan kepada BM daripada rakyat biasa telah menjadi permaisuri raja.

c. Cerita ini mengetengahkan gagasan bahawa watak baik itu akan mendapat pembelaan, sebaliknya watak jahat akan mendapat pembalasan sewajarnya.
Bawang Merah, watak baik menjadi permaisuri raja. Mak Kundur telah dijatuhkan hukuman sebat dengan ekor pari dan bunuh, akhirnya tidak dibenarkan tinggal dalam negeri setelah mendapat kebenaran daripada permaisuri

d. Cerita teladan penuh dengan unsur didaktik dan pendidikan moral, yang diterapkan melalui nilai-nilai murni.
Contoh :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan